Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Elan15
Hallo,

Na mijn VR6 tot een betere staat gebracht te hebben, heb ik hem uit de keuring gehaald en ben er mee gaan rijden. Wat mij opviel was dat de auto niet zuiver loopt.

Bij lage toeren is de auto 'schokkerig', en heb af en toe last van backfires.
Toch maar weer terug in de hobbygarage gezet.

Daar wat testjes gedaan, ik heb bij alle 6 de cilinders de bougie eruit gedraaid om te kijken of hij vonkt en hoe hij vonkt, dit heb ik natuurlijk wel los van elkaar gedaan, dus 5 bougies in de kop, 1 er uit.

Wat mij meteen opviel is dat 4 bougies spierwit zijn en 2 pikzwart.
De bougie van de 6de cilinder is pik zwart, de andere zwarte bougie weet ik niet van welke cilinder hij was.

Motorische veranderingen aan de Golf:

- K&N Powerfilter
- Gechipt (volgens de oude eigenaar, geloof ik niks van)

Overige info:

-Compressie is goed
-Nieuwe Bougies (NGK BKR 5 EKU)
-Motor loopt stationair op laag toerental (500-600)
-Bij continu toerental aanhouden gaat motor automatisch in toeren schommelen (100 toeren verschil)
-Als ik hard weg rijd in de 1, op een weg met hobbeltjes valt motor uit onder het remmen.

Dit vind ik ook raar, de vonk wisselt niet van massa elektrode...
of maakt dat niets uit ?

Ik hoop dat jullie advies hebben.
Door B4N44N
Klinkt als valse lucht als ik het zo lees.
Ik zou even je gehele inlaat traject controleren op scheurtjes oid.
Dat de bougies zwart zijn bij de 6e is volgens mij vrij normaal. Check je inlaat maar eens, die is meestal ook wat smeriger (lees olie) bij die cilinders.
En anders even uitlezen, wordt je meestal ook wel iets meer duidelijk.
Succes
Door tempel
Als bougies zwart zijn, wijst dat vaak op een overmatige olie consumptie.Bij mijn oude blok was de compressie op alle cilinders boven de 12bar. Maar was wel aan een revisie beurt toe. Denk maar aan de geschiedenis van Arie zijn blok.

Dit verklaart overigens niet de backfires en het schokkerig lopen.Met beetje olieconsumptie kan het blok nog zuiver lopen. Maar zwarte bougies zijn niet normaal.
Door ATi
Bij VR6jes die olie verbruiken is vaak cil 1 of 6 die zwart zijn (van de olie) deze cilinders blijken vaak het heetst te zijn, en deze vervormen eerder (schijnt) ik heb het wel vaker gezien in iedergeval... ik denk persoonlijk dat het daarom ook belangrijk is om koelproblemen met een VR6 je niet moet onderschatten!, en dus ook preventief soms waterpomp en of hulpwaterpomp moet vervangen, om koelproblemen te voorkomen... daar hoort ook bij preventief je koelsysteem te verversen... met G12 of origineel G11