Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Afslaan bij koppelen en slecht stationair lopen (zagen); veel erger bij koude start.
=> Het betreft een VR6 met ROTOR Ontsteking.

Ik heb sinds enkele dagen het volgende probleem:

De VR6 slaat af wanneer ik koppel en de koppeling bewust lang(er) ingedrukt houdt vooral bij koude motor, ik had het probleem eerst nog niet bij warme motor helaas nu dus ook met warme motor, het lijkt wel wat minder dan overigens.
Stationair loopt de VR6 dus ook erg matig, vooral bij koude motor heel erg zagen (horten en stoten), nu ook bij ingereden (warme) motor wat onrustige stationair.

Als ik dus wegrijd en bijvoorbeeld moet stoppen en terugschakelen of afremmen voor een rotonde en ik trap de koppeling in en zolang ik deze ingedrukt houdt dan zakt het toerental t/m 0 en de motor slaat dan af. Laat je de koppeling weer opkomen slaat hij dus wel vanzelf weer aan (mits je nog rollende bent).

Wat zou dit kunnen zijn? kan dit met een specifieke sensor te maken hebben of iets dergelijks? (bijvoorbeeld koude temp.censor ofzo?) Is dit uberhaupt uit te lezen toevallig? Ik was in de veronderstelling dat er bij een Corrado VR6 niet zo heel bijzonder veel was uit te lezen overigens, of heb ik dat mis? Ik heb er meestal pech mee dat bij een storing er bij mij met uitlezen niks uitkomt :'(

Hopelijk is het een herkenbaar probleem, heb vorige week al volledig stil gestaan overigens, VR6 viel uit en sloeg niet meer aan (startmotor ging wel goed rond). Toen is door de ANWB de bobine vervangen. Nu een week later heb ik dus ineens dit probleem. Weet niet of het toeval is, of dat er misschien een relatie zou kunnen zijn, vandaar dat ik het er maar wel even bij vermeld.

Overigens vond ik v/d week een lek (scheur) in de aansluiting van mijn openluchtfilter naar het gasklephuis, ter hoogte v/d rubberaansluiting net voor het gasklephuis. De LMM was dus ook wat vettig, tevens is de gasklep door dit lek ook behoorlijk vet. Ik heb de LMM al schoongemaakt, scheur is opgelost en heb de gasklep ook redelijk schoon kunnen krijgen, maar wilde daar ook niet te veel aan prutsen (gasklep) dus dit zou beter kunnen (MOETEN?). Ik weet niet of die klep echt 100% schoon moet zijn en daarom wellicht juist toch deze problemen veroorzaakt misschien?

Stationairtoerenklep (stappenmotor) ook alvast goed gereinigd; ingespoten met remmenreiniger en uitgeblazen met compressor, was wel wat vies maar niet heel extreem (ook opnieuw in de WD40 gezet). De slangen er rondom heen gecontroleerd maar lijken niet lek, ook even remmenreiniger over de slangen gespoten in de hoop dat dit misschien toch nog wat resultaat gaf om zo mogelijk misschien iets te kunnen zien sissen? MAAR of dat echt werkt weet ik niet, ik dacht ik probeer het in elk geval wel even voor de vorm. Dit reinigen leek even goed te helpen, maar helaas na een testritje van 15-20 minuten begon het geëtter toch wel weer.

Lamda werkt in elk geval wel, met apk bleek deze een kabelbreuk te hebben en is direct verholpen (kwamen ze achter i.v.m. te hoog CO).

Zou een specifieke sensor hier het probleem kunnen zijn? OF moet ik het toch in een hele andere richting zoeken, uitlezen gaf tot op heden helaas geen storing (tenminste tot nu toe). Ik kreeg wat tips mee over "gasklep positie meter"? MAAR die zegt mij eigenlijk niks? èn anders mogelijk temperatuur sensor? (maar heb nu dus ook bij warme motor problemen, of zegt dit niks?). Ik weet van een ander merk auto die exact soortgelijke kwaaltjes had dat ze daarvan uiteindelijk de gasklep hebben afgesteld o.i.d.? die gaf in elk geval problemen...

b.v.d.
Uitlezen gaf niks aan, dat geklooi heb ik overigens eigenlijk standaard dat er bij een storing dus niks valt uit te lezen, nu de 1e keer wel snelheidssensor? MISSCHIEN dat iemand die melding wat zegt? Hoe dan ook, die melding gewist, een en ander schoongemaakt èn goed vastgezet/nagelopen zoals hierboven valt te lezen en testrit gemaakt...Weer uitgelezen, géén storingen, dus die v/d snelheidssensor is ook niet weer teruggekomen.

Contactblokje kan dus ook dit geëmmer geven ja, pffffff, geëtter altijd als je geen storingsmelding krijgt met uitlezen, staat nu bij garage trouwens die binnen marges v/h redelijke gaan onderzoeken. Hopelijk hebben die voldoende heldere momenten. Probeer naast wat ik zelf al heb gedaan in elk geval zoveel mogelijk extra uit te zoeken en uit te sluiten, zo leer je zelf ook nog weer het een en ander.
Zal mij benieuwen, lijkt mij echt zo'n gevalletje van èrg lastig de vinger op te krijgen, meestal heb ik wel dikke pech met dit soort dingen namelijk.

Misschien zit het in de ontsteking zelf? OF zou dat juist WEL bovenwater moeten komen met uitlezen?

Vriendelijk voor de tips en het meedenken zover uiteraard, wordt zeer gewaardeerd.
stappenmotor schoonmaken n80 klep na kijken als die open blijft staan

kijken of er een lucht lekje zit mestaal is het dat slangtje van stappenmotor op luchtinlaat wat door warmte stuk gaat daar kan een gat in zitten dan lopen ze ook broedt of slaan uit bij koppelen

het zelf ook gehad die dingen na gekeken en vervangen en toen was het weer klaar
als je motoer koud is, moet meer benzine ingespoten worden om hem draaiend te houden. Vroeger had je daar de choke voor, nu gaat dat automatisch via de temperatuur van de koelvloeistof.
Als de sensor daarvoor kapot is, krijg je niet perse een foutmelding. Je kan bij het uilezen de waarde van de sensor bekijken, kijken of hij klopt. P.s. dit is een andere sensor dan degene die je wijzertje op je dashboard aanstuurt.

Nu we het daar toch over hebben: wat geeft de wijzer van de koelvloeistoftemperatuur bij jou aan als hij warm is? En hoe warm wordt de olie?
monteur had voicemail bij mij ingesproken, luchtomleidingsklep? (lucht omleiding klep?) werd niet aangestuurd, klep zelf werkte wel maar kreeg geen signaal. Waarom was nog niet bekend (moest hij nog verder zoeken maar dat werd dan maandag weer).

ik vermoed dat hij de STK bedoeld waarschijnlijk?

toevallig een bekende specifieke corrado kwaal waarom deze niet zou worden aangestuurd. OF kan dit inderdaad "gewoon" varieren van kabelbreuk tot iets met de computer bijvoorbeeld?
zoals in op 't Corrado forum ook neer heb gezet.
tussen de stationair regelklep en de ECU zitten voor zover ik me kan herinneren maar 3 stekkers.
die op de klep zelf, die grote ronde T42 stekker rechts op het blok. (waarmee de motor kabelboom aan de auto gekoppeld zit) en de stekker op de ECU zelf.
bij die laatste verwacht ik eigenlijk geen problemen. die T42 stekker zou ik echter eens goed nakijken.
Kabelbreuk geloof ik zelf niet zo in om eerlijk te zijn. daarvoor bewegen de kabels niet genoeg. als al kabels beschadigd zijn, dan door geweld van buitenaf (ofwel, beschadigde isolatie van de kabels oid.)
maar ik zou het zelf eerst in een stekkerverbinding zoeken. als daarvan een rubbertje kapot was wil er in zo'n stekker wel eens water komen, en gaan roesten van binnen. is 9/10 keer de oorzaak van ellende.
Opgelost, uiteindelijk lamdasensor vervangen bleek sowieso verkeerd type in te zitten. hadden wel gemeten of hij functioneerde, wat die op dat moment in elk geval wel deed.

Eerder met apk had die een kabelbreuk welke was opgelost, wellicht is daardoor het probleem (wat later) ontstaan, wellicht bobine door anwb voor niks vervangen of misschien ook wel toevallig net op zijn eind gelopen. Omdat ie o.a. te rijk liep hebben ze dus die lambdasonde toch ook even bekeken en bleek dat deze eigenlijk niet bij deze corrado hoorde, met moeite los gekregen en vervangen door een nagenoeg nieuwe die wel volstaat en toevallig ook voorhanden was en probleem opgelost. Zagen in de stationair weg en rijdt weer zoals het hoort.