Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door royvr61991
Goedenmidag mensen.

Ik heb is een vraagje. Ik heb een golf 3 vr6 ui 96. Nou was mijn dynamo kapot toen ik die ging vervangen heb ik gelijk nog wat dingen mee vervangen. Nou heb ik vandaag alles weer in elkaar gezet en starten direct en draaide goed na 30min te hebben gedraaid ging ik een rondje rijden op de terug heb ik even een stukje wat gas geven maar toen ik terug was en de motor kap open deed om even te kijken of ik niks raars zag zag ik dat me uitlaat spruitstuk rood gloeiend begon te worden. Het is wel een RVS spaghetti spruitstuk is dat gewoon normaal?
Het kan zijn dat altijd is geweest als ik even een stukje flink gas heb geven maar ik zag het nu pas. Ik had al een beetje op internet gekeken en las dat het aan de injectoren zou kunnen liggen maar die mensen was het al na 5 min stationair draaien. Bij mij is het pas als ik echt gas geven dan is de olie ongeveer 108 graden.

Er zit wel een 2.9 kop en inlaat op miltek uitlaat en spagetie nog wel met cat afgedraaid vlieg wiel.

Ik hoorde ook dat je dat kan hebbe als hij slecht gechipt is nou vertelde de vorge eigenaar mij dat hij gechipt was door jd engenering maar dat die chip er uit gehaald was door de jongen waar de vorge eigenaar hem heeft van gekocht maar ik denk dat hij nog wel gechipt is omdat de toerenbegrenzer bij 7000 ongeveer zit.

Ik heb vervangen de dynamo
rubberen o-ringetjes van de injectoren
inlaatpakkingen
olie koeler slangen

Al vadt bedankt
grt roy
Door Joerivr6
Niets mee aan de hand hoor. Die van mij gaf ook licht in het donker.
Dat doen rvs spruitstukken nu eenmaal.

Gietijzeren worden ook heet, zijn alleen meerdelig en daarnaast meer afgedekt, valt niet zo op.
Door Joerivr6
Dat kan niet zo heel snel met injectie, verder is er marge genoeg in de injectoren.Het is wel zo dat rvs sneller gloeit dan gietijzer, verder is de doorstroomsnelheid groter.
Als hij te arm loopt gaat hij ook pingelen, houdt hij in, etc. Maar als je twijfelt moet je hem op de testbank zetten.

Die van mij was overigens wel door JD gedaan en die liep echt niet te arm.....
Door klamath
gloeien heb je bij een rvs uitlaat spruitstuk vrij vlot inderdaad. Zou ik me niet te druk om maken. Als je het echt niet vertrouwd, zou je uiteraard een originele ECU op kunnen scharrelen en deze inbouwen.

Wat je wel weer kunt doen, is het uitlaat spruitstuk met die hitte werende stof tape inwikkelen. Dan beperk je in ieder geval de immense hitte opbouw die je nu onder de motorkap zult hebben. (hebben je koelwaterslangen etc een veel langer leven door. )
Door Jochem
Je kan eens kijken hoe heet hij werkelijk wordt, met een IR thermometer.
Verder kan hij stationair te arm lopen, misschien heb je een luchtlek. Dat zou je eens kunnen laten uitlezen bij een garage. (testen ze ook bij de APK meting)

Inpakken met hitteband is sowieso een goed idee, voor vermogen en voor bescherming van onderdelen in onder de motorkap. Meeste dingen houden niet van die hitte.
Door Jochem
zelfs met een nieuwe ECU weet je niet of hij slecht loopt.
Er kan een luchtlek zijn na de LMM, of je lambdasensor kan kapot zijn. Kapot heeft gradaties: klein beetje foute leeswaarde kan al arme verbranding geven, zonde foutcode.