Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door jur
Tis al een aardige tijd geleden dat ik hier op het forum was :oops:
maar ik heb een probleem dat volgens mij nog niemand heeft gehad.
De golf vr6 bj 92 waar ik alweer een paar jaar zorgenloos mee rond rijdt
zonder ook maar een klein probleempje te hebben gehad.
Ik vond dat de wagen niet meer zo lekker pittig was dus ik op onderzoek
en al snel vond ik het, 1 cylinder doet niet meer mee en de bougie is zwaar vervuild met aangebakken olie.
Dus ik dacht nou das gepiepst maar nee de 2de bougie begon ook al zwart te worden
dus heb ik verdeler +rotor+kabels vervangen en compressie gemeten maar
probleem niet weg.
Mijn volgende stap was de ontsteking demonteren en toen zag ik wat vreemds aan de onsteking,
de helft van die kunstof of bakeliete schijf die er op zit was pleite en verdwenen in het blok.
Dan nu mijn vraag, zou dat schade hebben gemaakt inwendig dat stuk kunststof en dat ik daarom dat cylinder probleem heb?
Ow je bedoelt het achterste gedeelte van de ontstekingstoren wat in de bovenste distributiekap met twee schroefjes vast zit?

een ding is zeker, hij heeft kwa onstekingstijdstip een tijd niet goed gestaan, ik zou dan ook verwachten dat andere bougies daar last van zou moeten hebben gehad

hoe was de compressie dan?

en vonkt de de betreffende bougie wel als je deze buiten de motor op de motor legt?
Alle bougies vonken zelf de zwart gebakken bougie, en compressie is 11 bar dat moet volgens mij goed zijn.
Ik denk zelf dat het isolatieplaatje daar waar de hall-sensor zit er voor gezorgt
heeft dat dat stuk is afgebroken, dat isolatieplaatje zit namelijk helemaal los en
als het vekeerd zit kan de onsteking niet draaien.
Als de rotor kwa tijd achter loopt omdat er wat afgebroken is, zullen alle bougies daar last van hebben, en niet alleen een, maar goed, alles wat afgebroken is moet gewoon weer goed zijn, als dan blijkt dat die bougie nog steeds zwart blijft is het naar mijn idee olieverbruik of een te veel aan benzine wat ie krijgt

dat plaatje wat je bedoelt is vast waar de hallgever op zit
Na nog wat onderzoek heb ik ook nog een scheur in de slang die net
voor de gasklep en aan de luchtinlaat zit gevonden.
Slang vervangen alles weer in elkaar gezet en starten maar en wat denk je,
hij loopt weer super.
Nou ben ik toch nog dat grote stuk kunstof van de meenemer kwijt en waarom was die ene bougie zo aangebakken.
Dat stuk plastic zal wel in het carter liggen... zou gewoon t.z.t. met olim verversen carterpan er onder weg halen... maar je had dus een vacuüm lek, zeker de slang die naar N80 klep loopt voor tankontluchting
Ik dacht vandaag even nieuwe bougietjes halen voort golfie want volgens mij is hij weer goed, niet dus 5 bougies mooi en 1 die alweer wat donkerder is geworden.
Ik heb met een zaklampje in de cylinder gekeken en 1 zuiger is gewoon nat van olie.
Hij rijd wel gewoon maar dat kan niet lang duren, wat zou er nou kapot zijn aan mijn schatje?
Denk dat ik dan maar mijn carter er onder vandaan ga halen,
en dan gelijk op zoek naar dat stuk afgebroken kunststof.
Ik weet niet of je de zuiger kan verwijderen zonder de krukas te demonteren
ik zie het wel, eerst die schraapveer checken en is dat niet het probleem
dan met perslucht in de cylinder de klepseal vervangen.
Zuiger krijg je er wel zonder de krukas te demonteren, maar alleen via de bovenzijde. Kzou dan meteen kop eraf halen.

Maar let wel op, je gaat van het een naar het ander. Denk dan aan de distributie, koprevisie, waterpomp, pakkingset, kopboutset enz...
Ketting is ok en koppakking ook die zijn allemaal vervangen,
daarom wil ik op onderzoek via de onderkant en mijn kop lekker laten zitten.
Enne zou dat helpen een motoflush tegen die olie in cylinder 6?
Cilinder aan versnellingsbak kant wil je zeggen? En als ik het zo lees denk ik precies toch aan je klepsteeldichtingen. Als het de olieschraapveer is, is normaal je cilinder niet helemaal nat van de olie als hij heeft stilgestaan. Bij lekke klepsteeldichting drupt de olie van bovenaf op je cilinder en is deze helemaal vettig/nat. Je kan ook je inlaatspruitstuk er even afhalen en via daar proberen te kijken naar de klepstelen, ik weet niet of je daarvoor het laatste stukje met de injectoren ook moet afschroeven :mrgreen: