Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door BrIIaAN
Hallo,

ik Ben van plan om een vr6 in mijn vento te leggen. Nu heb ik een aantal vragen, maar eigelijk wil ik er gewoon alles vanaf weten voordat ik begin.

Als eerste, zijn er dingen waar ik op moet letten als ik de onderdelen van een golf gebruik voor op de vento te zetten?

Kan iemand mij een beetje uitleggen wat het preciese verschil en historie van de vr6 golf is? Ik weet namelijk wel een beetje ervanaf maar niet zo heel veel. Wat is bijvoorbeeld het meest herkenbaar en fijne aan een 2,8 of juist een 2,9? Welke zou jij me aanraden etc. Waar moet ik op letten bij aankoop. Wat hoort er nog allemaal bij te komen zoals ophanging remmerij 5 steeks wielen etc. Noem maar op. Ik hoor alles heel graag hoe meer info hoe beter.
Door klamath
Qua motor of je een2.8 of een 2.9 neemt maakt niet zoveel uit. je kunt later altijd nog 2.9 nokkenassen en een 2.9 ecu in de auto drukken.
Qua prijs maakt het wel wat uit, de 2.9 blokken zijn namelijk schaarser, en daardoor worden ze normaal gesprokenduurder aangeboden.

anyways, je hetb 3 verschillende types in VR6 blokken die veel voor komen. de eerste zijn gemaakt vanaf eind 91 tot eind 93. die hebben rotor ontsteking. (ofwel een verdelerkap op de zijkant van de motor. )
vanaf eind 93 tot ergens in 95 zijn ze overgestapt naar DIS ontsteking. hier heb je 3 bobines in 1 behuizing zitten. deze blokken lopen iets fijner (mooier rond) als de rotor blokken. (hebben hier thuis 2 rotor VR6's van m'n ouders en ik heb eentje met DIS. dus uiteraard loopt mijne fijner. :lol: )
Anyways, dat een dis blok fijner loopt heeft ermee te maken dat de ecu het ontsteking per bobine zo'n 12 graden kan verschuiven onderling. de regeling is dus gewoon beter.

dan is er nog het laatste type VR6, en ook de meest schaarse volgens mij. dat is de OBD2 variant. daar hebben ze de gasklep aangepast, zodat de losse stationair toerental klep verviel (welke bij de oudere 2 types gebruikt werd) en is die geintegreerd in de gasklep. verder is de ecu ook anders. (16bits vs 8bits. ) dus dit zijn ook meteen de fijnst geregelde motoren. (niet dat er iets mist is met de oudere generaties. ;) )

wat alleen belangrijk is, is dat je alles van dezelfde generatie moet hebben qua electronica. de motor hardware zelf boeit veel minder. alles past op zich overal op.

wel hebben de latere blokken hebben een groter retour kanaal voor olie uit de cilinderkop. dus ik zou zelf kijken naar een 95-er of later qua motor.
Door tempel
Voor de prijs waarvoor je tegenwoordig een VR6 koopt is dit een kostbare en overbodige exercitie :roll: Goed 2.9 blok is moeilijker te vinden, zou gaan voor een '96er blok.

Je moet al een complete schade auto zoeken , heb je gelijk alle benodigde onderdelen.
Maar persoonlijk zou ik die Vento een schop geven en een VR6 kopen.

http://link.marktplaats.nl/689630674 Zoiets, bijvoorbeeld.
Door BrIIaAN
@klamath: Bedankt voor deze informatie, hier heb ik al een hele hoop aan. Ik ben van plan niet veel te veranderen aan het blok, uiteindelijk als ik een 'standaard'vr6 blok erin wil leggen. welk blok zou ik dan het beste kunnen gebruiken? DIS ontsteking lijkt me wel erg fijn, maar ik zou het eigelijk niet erg vinden om een rotor te rijden. Wat zou de goedkoopste oplossing zijn qua blok?

@tempel: Ik heb waarschijnlijk een donorauto gevonden, en inderdaad het lijkt gekkenwerk om die complete ombouw te doen. Maar ik haal er veel plezier uit om aan autos te werken en dit lijkt mij een leuk projectje om ook ervaring op te kunnen doen.
Door BrIIaAN
Lees net op een ander forum dat onderdelen voor de blokjes met ROTOR niet meer alles leverbaar is bij de dealer, dus dan wordt het een met DIS
Door klamath
Zouik ook niet teveel van op aan gaan hoor. denk dat van dis motoren ook niet alles meer leverbaar zal zijn. Ik zou gewoon kijken wat je tegen komt, en daar dan gewoon de rest van de onderdelen bijzoeken.

Of wat Tempel (de luie draak :P ) al aan geeft, een sloop auto er bij kopen zodat je alles al hebt, of de vento weg doen en een VR6 weer halen. (maargoed, met je huidige auto weet je weer wel waar je aan toe bent qua roest etc, dat is bij een andere auto maar weer net de vraag.