Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door JantjeVR6
Goeieavond allemaal, ik ben een tijd non-actief geweest wegens een verhuizing en verandering van baan e.d, bij deze ben ik weer back haha :wink:. Maargoed waar het om gaat is het volgende afgelopen zaterdagnacht op terugweg van een vriend reed ik rustig 100 op de snelweg niks aan de hand alles soepeltjes, en uit het niets krijgt de auto een lichte schok, de auto hield in en er kwam een x of 2 een dof geknal uit de uitlaat, vermogen viel weg en de auto viel uit. Niet meer aan te krijgen bij het starten direct na het uitvallen tikte er constant iets in de zekeringkast en hoorde brandstofpomp niet aanslaan, na vervangen zekering maakte de zekeringkast hetzelfde geluid en hoorde je de pomp heel kort echt heel ff snel pompen bij het op contact zetten. De pomp slaat niet aan bij het op contact zetten nu op dit moment!! Vervolgens deed de pomp en zekeringkast qua geluid niks meer, de auto was niet startend te krijgen, heb de auto diezelfde nacht laten staan bij een tankstation en de volgende dag opgehaald heb vervolgens de auto nagekeken en dit is eruit gekomen; de ontsteking vonkt, hij krijgt brandstof bij de motor, relais 165 en 109 heb ik getest bij een maat zijn vr6 , zijn auto startte zonder problemen met beide relais. Heb de pomp rechtstreeks op de plus van de accu aangesloten en de pomp functioneert goed, pompt gewoon rond zoals t hoort. Maar bij het meten van de stekker op de brandstofpomp vind ik de vonk erg zwak, zou het hieraan liggen? Rara ik zou het niet weten, zouden jullie me kunnen helpen iemand ervaring met dit soort gelijke problemen? Ik stel alle hulp zeer op prijs. Mvg Arjan
Door ATi
Arjan,

je hebt het over een vonk bij de stekker van de brandstof pomp? of bedoelde je je de vonk van de bougie (neem ik aan) maar goed...

als hij wel vonkt en benzine krijgt (ook genoeg druk) zou die dus moeten starten... en aan moeten slaan!

draait de startmotor wel goed in het rond?

het lijkt erop dat de boordspanning te zwak is, dus dan ook een zwakke vonk op de bougie!

is het een rotor of een DIS blok?

ik zit toch te denken aan het contactblokje achter het contactslot, als daar geen goed contact meer gemaakt wordt valt de boord spanning ook lager uit, met als resultaat te zwakke vonk en relais die niet meer bekrachtigd kunnen worden...

heb je nog kunnen uitlezen?
Door JantjeVR6
Zo het heeft even geduurd maar door het drukke werk en het moedeloos gezoek naar de oorzaak had ik de vr6 even gelaten voor wat het was en de warme garage in gereden en v/d week eruit gehaald om met frisse nieuwe moed te beginnen, en zie hier het probleem is gevonden. Het was de rotor dus het oranje/zwarte binnen in de verdelerkap deze was letterlijk gebroken aan 1 kant waardoor de contactpuntjes niet meer aangestuurd werden, het probleem is dus verholpen. Ik wil graag iedereen bedanken voor de hulp, bij deze mag hier een slotje op!