Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door westertje
#258828
Hallo allemaal.

Ik had eerder al iets gepost betreft het uitlezen dat mij dit niet lukt.
Nu is het zo dat mijn vr6 zakt naar de 5 a 600 toeren stationeer als hij koud is.
Door te zoeken hier op het forum kwam ik dezelfde kwaal tegen en daar bleek de krukas positie sensor brak te zijn. Vermoedelijk is dit mijn probleem ook, nadeel van niet uit kunnen lezen.

Maar als de krukas positie sensor brak is gaat de vr dan in de nood loop?

Misschien word er gedacht van dat zie je aan het benzine verbruik ect maar toen de klop sensor kabel was gebroken was het verbruik ook niet echt hoger. Hij was juist zuiniger, krom maar waar.

Bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Door klamath
#258838
De klop sensor is ook niet nodig voor de normale werking van het blok, die zijn er puur om het blok te beveiligen tegen pingelen. dus dat je zuiniger zou hebben gereden is puur toeval in dit geval.

Het kan zijn dat de krukas sensor af en toe niet binnen komt. Als die sensor niet gelezen word door de ecu, werkt de ontsteking niet meer. (dus als het aan die sensor zou liggen, zou ik haast uit gaanv an een slechte stekkerverbinding.

Verder kan het ook gewoon een kwestie van valse luchtt rekken zijn bijv. (lekke plofdemper bijv ) of stroef lopende stationair regel klep omdat die vies is. zijn zoveel dingen die het zouden kunnen zijn. maar ineerste instantie zou ik het bij de laatste 2 dingen zoeken. (valse lucht of stationair regelklep )
Door westertje
#258844
Hoi

als eerste bedankt voor jouw reactie.

Toen ik de klopsensor fikste merkte ik echt verschil met optrekken, schrok toen zelf een beetje ervan. Ik weet ook niet hoelang hij bij de vorige eigenaar in de nood loop heeft gezeten maar die bleef wel achter de corrado 2.9 hangen (golf is ook 2.9)

De plof demper is nog 100%, heb hem er zelfs nog af gehad omdat er aan de stappenmotor werd gedacht. De lucht inlaat heb ik helemaal bekeken en is ook helemaal dicht. Heb al een paar keer gehad dat ik hem lek had, was ook op zoek naar een Bonrath Alloy Power Rohr Kit maar die is niet meer te krijgen. Maar wie zoekt zal vinden

Gasklep is netjes schoon zoals het hoort.

Wat ik doe om het te voorkomen is eerste een blokje rond rijden voordat ik bijvoorbeeld de ring op ga. Als ik dat blokje rond heb gereden en alles is op tempratuur dan loopt hij gewoon perfect. Omdat het te koud is om te sleutelen op het moment vroeg ik me af of hij in de nood loop ging. Dat rondje rijden vind ik helemaal niet erg, is ook nog beter voor het blok.

bedankt
Gebruikersavatar
Door klamath
#258863
Als je netjes rijdt, en je kunt hem maar met pijn en moeite onder de 1/10 krijgen, kun je ervan uit gaan dat die in de noodloop staat. 1/10 moet gewoon makkelijk haalbaar zijn met een normale rijstijl.

Maar idd wat Arie al aangeeft, Ik zou ook eerst proberen uit te zoeken waarom de auto niet uit te lezen is. (zal wel neer komen op kabelbomen nalopen. )

Werkt de ABS goed? (welke systemen zijn bij een Mk3 nog meer uit te lezen? )
Bij m'n Pa's Corrado hadden we het probleem dat die niet uit te lezen was ook. hier bleek dat de ABS module onder water had gestaan, en de print helemaal geoxideert was. dit gooide gewoon de bus plat waarover normaal word uitgelezen. wellicht dat je zelf een vergelijkbaar probleem hebt?
Door westertje
#258865
@Ati ik weet dat het de basis is heb ook een hele rare error, is een post eerder over geweest. Toen zaten we over abv blok of niet. Dat ik die klop sensor heb gevonden is puur mazzel geweest omdat hij stotterde door lekke inlaat slang en de oude eigenaar zei kijk eens naar de lambda sonde stekker. Draadjes waren al groen bij de breuk.

Address 01: Engine Labels: 021-906-258.LBL
Controller: 021 906 258 CK
Component: MOTOR 2,8L 6-Zyl.
Coding: PMC 1 HS
Shop #: 0261203571
VCID: 5FB1207FCE33
No Faults Found
or DTCs not supported by controller
or a communication error ocurred

@klamath

Abs alles werkt wel goed, ik heb hem ook niet bij de bijrijders stoel zitten maar onder mijn achterbank. Ik heb ook gedacht dat er misschien een andere software in de ecu zit, ik weet dat hij is gechipt en vermoeden is bij de vr6specialist. Jammer dat een ecu van een begin 93'er niet past anders kon ik het daarmee proberen.

Zijn die obd2 stekkers wel hetzelfde, kan ik die simpel ergens in pluggen ? Als dat zo is haal ik die uit de oude vr6.
Door westertje
#258991
Heb gisteren iemand gesproken en die zei dat waarschijnlijk mijn ecu half dood is en ik daarom de auto niet uit kan lezen.
Gebruikersavatar
Door ATi
#259028
Kijk eerst even de ecu zelf na, en de stekker daarvan! maak alles goed schoon met WD-40 of iets van contactspray... daarna even weer uitlezen...

uiteraard alles even doen als de accu klemmen los zijn... :wink: dat is tevens een algehele reset van de ecu!
Door westertje
#259066
Ben vandaag heel wat verder gekomen, het is dus niet de ecu maar het ligt hem in de abs ecu. Ik heb steeds geklikt op automatisch uitlezen en vandaag voor het eerst op motor uit lezen. Geen errors gevonden alleen de bekende 00513 dat de motor niet draait.

Wat ik maf vind is dat hij 2.8 aangeeft terwijl het een 2.9 is.
0 261 203 570/571 021 906 258 CK Ruhend neu Golf Syncro ABV

Daarnaast is het soms weg zakken in toeren niet opgelost al heb ik het nog niet weer gehad.


mvg
Gebruikersavatar
Door klamath
#259086
Nouja... voor de OEM synchro code zou je gewoon bij Ati onder de kap kunnen kijken. daar zit 100% zeker een originele ABV ECU in.
Gebruikersavatar
Door ATi
#259087
:lol:

Jah klopt, alleen denk ik dat hij een bouwjaar heeft van voor 95 8e maand? :roll:

Ik heb zoiezo: Bosch Motronic 3.81 (OBD II) en hij heeft denk ik Bosch Motronic 2.91
Door westertje
#259089
@Ati die pagina had ik al gevonden voor de oem codes van de ecu, en het viel mij ook op dat hij er niet tussen stond. Ik heb natuurlijk verder gekeken http://www.braeterzone.de/cars/Steuerge ... _%20V2.htm

En ja ik heb een syncro van voor de 8e maand dus vergelijken heeft dan geen zin. Daarnaast word ik denk ik jaloers omdat ik hoorde dat Ati het helemaal spik en span onder de kap heeft, Je hebt namelijk ooit een kameraad van mij geholpen vandaar dat ik het weet.

Betreft dat aangeven van 2.8, had het nog niet eerder mee gemaakt vandaar dat ik mijn vraagtekens sloeg. In de abs modules zal ook wel weer verschil inzitten, heb hem wel liggen maar van een golf van begin 93
Gebruikersavatar
Door ATi
#259090
Lol, we hebben het er al eens een keer over gehad... :lol:
wie had ik toen geholpen? mijn storings-geheugen is soms niet zo best :lol:

Geeft niks, maar ik dacht al dat er iemand was met dezelfde vraag, vond ik dit topic nog: http://www.vr6clubholland.nl/forum/view ... f=4&t=9246

hoe dan ook, soms is/kan een storing zoeken lastig zijn... :|

Stekker-verbindingen kunnen in ieder geval een hoop ellende veroorzaken, en dan kan je met uitlezen ook net dat gene niet zien, een lambda sonde kan ook vreemd gedrag geven kwa prestaties! stationair en dergelijke:

Testje Lambda:

Motor op bedrijfstemp! en vanuit stationair toeretal

Probeer het toerental rond de 2000 a 2200 Rpm te houden! beetje een vast voetje zeg maar, als het dan erg blijft schommelen is de lambda verdacht!
Gebruikersavatar
Door klamath
#259102
Idd, stekkerverbinbingen geven de leukste foutmeldingen... :lol: Als de kabel doorgeschuurd op de uitlaat ligt oid, geeft die wel een storings melding. als je een overgangsweerstand hebt in de stekker, blijft de waarde aannemelijk voor de ECU, maar wijkt genoeg af dat die ruk gaat lopen.

Mijn tip voor stekkers is en blijft, schoonmaken met contact spray. (met een kleins chroevendraaiertje en wattenstaafje doorkrabben etc. ) daarna met remmenreiniger schoonmaken die stekker. (contactspray is namelijk zuur, je wilt dat niet door laten vreten. ) en als je de stekker schoon hebt, vaseline spray er op, zodat vocht weg gehouden word. (vaseline is watervast. )

Dat is tot nu toe de beste behandeling voor stekkers die ik tegen ben gekomen. (ie gebruikt heb. )
Door westertje
#259136
Heb weer ff dat topic na gelezen en slordig van mij geweest om hem niet te updaten.

Dat stotteren toen was de lucht inlaat, maar dat was puur stotteren onder het rijden.
Deze heb ik eerst vervangen tot hij weer scheurde en nu heb ik hem zo gefixt dat hij niet meer kan scheuren bij de carter ontluchting. Heb er zelfs een hitte schild onder gemaakt. De brandstof pomp melde ik daar al maar er was nog een probleem waardoor hij in de noodloop zat. De draden van de klopsensor lagen door. Toen ik deze had gefixt en de lucht inlaat was gefixt schrok ik me rot. Hij zat toen dus gewoon in de noodloop. Hier ben ik achter gekomen omdat ik naar de lambda sonde keek, was tip van oude eigenaar. Daarnaast heb ik toen ontdekt waarom de 2.9 zo schommelde in de corrado, dit was ook lucht inlaat alleen in de bocht aan de achterzijde. Ik ben ook veel meer over de huidige golf te weten gekomen betreft history omdat ik vorig jaar de eerste eigenaar heb gesproken op de azeven meeting in Drachten. Veel dingen zijn nog een raadsel betreft history, hij is bij de vr6specialist geweest en wat ze er daar aan hebben gedaan weet ik niet, maar er is toen waarschijnlijk een nieuwe tellersunit in gekomen en gechipt. Verder heb ik bijna een jaar zonder problemen gereden.

Alleen moet ik de krukas kering vervangen omdat hij bij de RDW eruit is getrapt. Ze konden hem niet meten omdat hij knalde en daardoor de meter dood sloeg. Toen ze voor de 4e keer wouden meten zei ik stop maar dit negeerden ze, ze hebben hem steeds naar de 5000 toeren getrapt tot 10 keer aan toe. Helaas verlies je het van de RDW als je een klacht indien want hun hebben geen olie gezien.

Het probleem wat ik nu is is heel anders. Stel ik woon in hoogkerk en moet richting de stad. Als ik met de golf de snelweg op ga is er niks aan de hand tot ik voor rood sta op het julianaplein. Dan zakt hij weg na de 5 a 600 toeren en als je niks doet en hij af wilt slaan geeft hij zelf een keer gas. Wil je dan weg rijden dan moet je hem eerst op toeren brengen anders sta je gewoon stil. Maar als ik eerst een rondje hoogkerk (niet boven de 2500 toeren) zou doen en dan daar de snelweg op gaan dan is er niks aan de hand. Dat ik bij die sensor kwam was dit topic, http://www.vr6clubholland.nl/forum/view ... 1&start=15
Bij de ontsteking heb ik ook nog wel gezocht, 1 kabel sloeg door je zag zo mooi de vonk springen. Betreft gas vast houden op ongeveer 2000 toeren, dat is gewoon constant. Dit heb ik toevallig afgelopen zaterdag gedaan omdat iemand dit ook vroeg.

Ik ga in ieder geval eerdaags de stekker schoonmaken van de ABS module, staat mij bij dat die onder de achterbank zit. Misschien moet ik de laptop in de auto houden voor als de storing naar voren kamt dat ik hem dan uit lees.

Ati dat was Patrick met een rood/zwarte golf (Beijum)
Gebruikersavatar
Door klamath
#259137
dat met de stationair toeren lijkt me echt een klassiek geval van zwaar lopende stationair regeling. hij zakt in, probeert bij teregelen (klep word aangestuurd, maar omdat die zwaar gaat beweegt de klep nog niet. morot zakt nog door in toeren, klep word gewoon nog verder aan gestuurd. komt dan ineens los, en de motor vlieg omhoog in de toeren. Qua symptomen komt het precies overeen met een te langzame regeling zeg maar, dus ikzou iig dieklep even er af pakken en gewoon heelgoed schoonmaken.

dat met de krukas keering is rot voor je. maar daar kunnen ze bij het RDW ook bar weinig mee. als die daar niet was gegaan, was het wel onder het rijden gebeurt. 5000 toeren is namelijk niet echt schrikbarend vind ik. Ik vond de heren van het RDW in Almelo in ieder geval erg professioneel hun werk doen.
Gebruikersavatar
Door ATi
#259139
Oke jah patrick met zijn Rood/Zwarte... zag laatst die auto wel rijden, knalde hem nog voorbij haha maar kon niet zien of patrick daar in zat... spreek je patrick nog wel eens? ik heb het idee dat ie de auto niet meer heeft?

maare als je in het noorden woont, kom je maar een keer langs... als je er niet uitkomt... Uitlezen (rijdend) kan ook wel wat gegevens naar voren halen die je normaal niet echt ziet met standaard uitlezen zeg maar...
Door westertje
#259154
Zal morgen wederom alles opnieuw schoonmaken wat maar schoon te maken is. Ik heb geen stationeer klep maar nog een stappenmotor die ik al had vervangen. Die zal ik ook voor de zekerheid ook weer schoon maken

@klamath De RDW is hier niet zo vakkundig bezig geweest, ze hebben mega lang de auto op 5000 toeren gehouden terwijl het gewoon niet wou betreft het meten. wat gebeurd er dan als je het gas los laat hij gaat knallen. Als iemand zegt bij de vierde keer van stoppen hebben ze er gehoor aan te geven en niet door te gaan van zo moeten wij meten. wettelijk mogen ze ook maar 3 keer meten. De volgende dag lag er olie en koelvloeistof onder de auto. Maar dit is en blijft denk ik een discussie punt.

@Ati ik heb patrick een tijdje niet meer gesproken. De laatste keer dat ik hem sprak zei hij dat de golf geschorst was en hij hem niet weg wou doen. ik weet dat hij er dik geld in heeft zitten. Zal hem eerdaags eens benaderen en vragen of hij hem nog heeft. En ja ik woon in het noorden in de stad