Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door bighead
Heb van mn vr6 de koppakking, radiateur, kachelradiateur en thermostaathuis compleet vervangen, maar heb nu een vraag over de koeling. Thermostaat is een 80 graden versie.

De kachel word snel heet, en blijft dat ook tijdens het rijden.

Tijdens het warmdraaien stationair word de bovenste slang heet, en de onderste blijft koud. Bij iets boven de 80 graden begint de onderste slang ook warm te worden, thermostaat lijkt me dus goed. Maar tijdens het rijden schommelt de temperatuur van het koelwater tussen 82,6-84 graden (uitgelezen met VCDS) en komt gewoon niet hoger, zelfs niet met hard rijden. Olietemperatuur blijft netjes op de 92-94 graden staan, met hard rijden gaat deze uiteraard omhoog. Als ik de auto een tijdje stationair laat draaien gaat de temperatuur gewoon omhoog, en zakt tijdens het rijden weer naar 82,6/84.

Vind dat de koelwatertemperatuur vrij laag blijft, is dit gewoon goed?
Door bighead
Denk dat de nieuwe radiateur zo goed koelt, en dat daarom de temperatuur niet hoger word. In de zomer is dat vast wel anders, want buiten is het nu ook niet zo warm natuurlijk!

Of iemand moet andere ideeën hebben? ;)
Door ATi
Dit alles is gewoon normaal, dus geen zorgen over maken... olie temp blijft ook goed en gaat inderdaad hogerop lopen als je gaat gassen... :lol: dus ook normaal :wink:

De eerste bouwjaren hebben ook dat de water-temp ook schommeld tussen de 70 en 90 graden (op de tellerbak) ook dit is normaal, bij de latere tellerbakken (t/m 240 km/h)
is dit meer afgevlakt zeg maar, en bij een watertemp van 65 + gaat de meter al in het midden staan 90 graden) bij extreme verschillen zal de meter of lager aangeven en of hoger, maar bij een normale werking (zeg maar tussen de 75 en 100 graden) zal de meter haaks op 90 blijven aangeven, alleen met uitlezen zie je dan de schommelingen...
Door ATi
nee, zoals met deze temperaturen (relatief fris weer) en een goed koelsysteem, zoals jij nu hebt, is er niks aan de hand... daarom zijn de meeste ook wel blij met olietemp meter, dan heb je een beeld over het geheel...
Door jordy-1994
goedenavond mensen
ik ben nieuw op dit forum ik weet dan ookniet hoe het werkt zal me even voorstellen

ik ben Jordy ben 20 jaar
heb een golf 3 vr6

ik heb vandaag mijn radiateur vervangen omdat deze lek was
alles weer in elkaar gebouwd
er ging 3 liter koelvloeistof in kachel op stand heet gezet en blower op 0
motor gestart met de kvs dop eraf en warm laten lopen maar als eerst werd de bovenste radiateur slang warm daarna de onderste en de radiateur werd ook heed en de koelvin sloeg ook in maar zodra de auto goed heet was met de dop ernog af kwam het niveau langzaam omhoog en stroomde over maar als ik dan aan de onderste radiateur slang voel lijkt het alsof daar geen water inzit, weten jullie wat dat zou kunnen zijn

ik hoorde iets van die hulp waterpomp??

alvast bedankt groetjes jordy
Door ATi
Als je het koelsysteem hebt leeg gehad en opnieuw hebt gevuld zit er altijd lucht in, daarom moet je het systeem zonder de expansievat dop laten draaien todat de olie rond de 90 graden is, desnoods nog even bijvullen en daarna dop erop en klaar, uiteraard niet meer losdraaien bij hete motor! anders fontein...

je kan ook nog het probleem hebben met thermostaat, hoofdwaterpomp en of hulpwaterpomp
Door tempel
Zet je auto op contact en controleer of de hulpwaterpomp draait.En hoe bedoel je : Het voelt of er geen koelvloeistof in de onderste slang zit.

Stilstaande hulpwaterpomp vormt een restrictie, je zou hem ook tijdelijk een bypass kunnen maken om te zien wat er dan gebeurt.
Door jordy-1994
nou all de slangen zijn heet alleen in de onderste slang van de radiateur is heet alleeb er zit geen water in?

maar zodra ik het contact aanzet moet dat pompje blijven draaien?
Door tempel
Pompje moet draaien zodra je de auto op contact zet.Maar zodra je auto loopt komt er koelvloeistof via de dunne slang in het expansie vaatje?
Door jordy-1994
oke maar zolang mijn contact aanstaat moet dat pompje draaien

maar stel het pompje draait niet pompt de normale waterpomp het koelvloeistof erwel doorheen?
Door tempel
Vraag ik me ook af. Nee, je hoeft hem niet op toeren te houden. Maar als die onderste slang warm wordt , zit er vloeistof in. Dop er op en rijden, zakt het wel als er nog lucht in zit.
Door Falcosxm
Geen dop er op geen druk opbouw dus slang kun je inknijpen. probeer met warme motor dan de slang in knijpen
Water/koelvloeistof kookt met 100 graden. dop erop gaat het wel eens waar druk opbouwen. daarom met hete motor nooit dop eraf draaien. koelvloeistof gaat meteen koken omdat je druk eraf is. je verbrand je klouwen op die manier.

Tempel zegt het al.. boven en onderslang warm geen probleem. koelfinnen slaan aan, temp is goed. No worries
Door ATi
Zo doe ik altijd, en nog niet echt gekke dingen mee gehad

Er van uitgaande koude motor

Afvullen
Motor starten en laten draaien totdat de fans aan gaan, dan moet de olie rond de 80 zijn en het water 90, eventueel nog wat bijvullen en dop erop en klaar.

kachel radiateur zit gewoon in het systeem zonder kachelkraan, dus is het niet nodig om de kachel aan te zetten... bij de oude golfjes (type 1 en 2) moest dat wel want daar zat een kachelkraan tussen
Door tempel
Amen :lol:Maar als TS een flinke straal in het koel vloeistof reservoir krijgt, zou je denken aan drukopbouw in het systeem. Ik vind persoonlijk de straal van een goed functionerend systeem meer lijken op de straal van een man van middelbare leeftijd met een vergrote prostaat :roll: dan op een flinke straal.

Niet zo'n straal als : Ik spuit een volwassen vent vanaf driehoog van zijn brommer :lol:
Door Jochem
koelvloeistof kookt niet met 100 graden, want het is een gesloten systeem. Dus door de druk ligt het kookpunt hoger.

80-90graden is een heel goede temperatuur voor koelvloeistof. Raceauto's zitten zelfs eerder op 80 dan op 90.

Zolang je koelvloeistof niet naar 70 graat bij rijden, en de olie er niet al te lang over doet om 90+ graden te worden, is er niets aan de hand.

@tempel: ik weet niet hoeveel mensen die grap nog kennen ;) vK&dB zijn intussen ook al bejaard...