Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Medus@
Na veel research te hebben gedaan op deze site en op internet kan ik geen oplossing vinden voor de problemen met m'n VR6.

Onderstaande dingen mankeren eraan:

- Auto start slecht, duurt ong. 2 sec voor hij aanslaat (heb dit meer gezien op internet, maar een oplossing helaas niet). Als ik de ECU uitlees en reset dan start hij wel weer gewoon heel snel, doe ik hem weer uit dan is het probleem weer terug. Bij het uitlezen wordt deze foutcode niet weergegeven. Onderstaande codes krijg ik bij uitlezen:

-Toerental sensor (klopt, toerenteller geeft veel te veel toeren aan, kan zo doortrekken tot 0 toeren) ook hier kan ik geen oplossing voor vinden op internet.
-Snelheidssensor (wat de teller aangeeft klopt prima met GPS, dus geen idee waarom deze foutmelding)
-Iets met koolstoffilter, was niet belangrijk werd mij verteld.
-Foutmelding met betrekking tot stappenmotor, deze heb ik ook vervangen voor een werkend exemplaar, maar nog steeds foutmelding.

- Auto loopt stationair onregelmatig, als ik na starten gas geef slaat hij geheid af. Als hij op temperatuur is blijft ie gewoon prima lopen (nog wel wat onregelmatig).
- Auto hapert regelmatig bij rustig gas geven, geef ik meer gas dan is het weg.
- Koelvloeistof meter werkt niet (olietemperatuur meter digitaal wel). Evt vervangen?

Onderstaande dingen heb ik vervangen:
- Stappenmotor
- Hall sensor
- Accu (nu 72ah exemplaar, was 52ah)

Kan geen vacuum lek ontdekken, ook zitten er volgens de vorige eigenaar de juiste bougies in. Brandstofdruk zit op nog 3.5 bar (4bar FPR erop).

Als er leden zijn die mij hier mee kunnen helpen, graag!
Door ATi
Na 2 sec aanslaan vind ik nog niet eens bezonder, het gaat meer om de slagen die de startmotor moet maken om de motor aan te laten slaan, een gezonde VR6 zonder gekke foutmeldingen en goede brandstofdruk! moet binnen 6 a 7 slagen aanslaan...

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met die toerentalsensor... de toerentalsensor (G28) geeft bij de VR6 van bouwjaar van voor 95 8e maand altijd een foutmelding bij uitlezen, zonder als de motor is aangeslagen > is dus normaal

Koolstoffiter is de N80 Klep aansturen EVAP Evaporative Emission (EVAP) Canister Purge Regulator Valve (N80)

deze klep gaat regelmatig open bij warme motor, en of deellast en stationair toerental, als hij open staat bij een koude start, trekt hij dus onnodig valse lucht! via de tankontluchting

Stappenmotor (N71 klep) vaak vervuild > schoonmaken, maar heb je al gedaan... dus nu de bedrading en of T42 stekker (zijkant motor) schoonmaken

Auto hapert? bougie kabels wel in orde? rotor en of verdeelkap?

koelvloeistof meter, en of sensor na meten... de sensor zit in het thermostaathuis en is vaak als die nog orgineel is geel van kleur en als die vervangen is zwart met een blauw randje...
Door Mark
Lijkt wel iets wat ook in het verleden is over komen.
Snapte toen ook niet meer waar ik het zoeken moest.
Bij zat het in de aarde bekabeling.
Was ook in een periode mer veel vocht regen en kou.
De aarde werd bij regelmaat onder broken.
Maakte feite sluiting , maar niet constant.
Heb toen de aarde draad op een nieuwe plek gemaakt en alle kabels na gelopen schoon en droog gemaakt. Is daarna niet meer terug gekomen.
Koste me wel een hoop geld dacht nl dat met de cilindkop te maken had.
Maar goed mijn inziens lijkt het een massa probleem,
Of anders wat ons vr6 orakel arie al benoemd heeft T42 stekker nalopen.

Succes

Mark VR6 Cabrio.
Door Medus@
Na 2 sec aanslaan vind ik nog niet eens bezonder, het gaat meer om de slagen die de startmotor moet maken om de motor aan te laten slaan, een gezonde VR6 zonder gekke foutmeldingen en goede brandstofdruk! moet binnen 6 a 7 slagen aanslaan...

Brandstofdruk lijkt me in orde (heb ik na laten meten, rond 3.5 bar). Ik vind het gewoon raar dat als ik de ECU reset dat hij dan wel gelijk start (echt snel!) en als ik hem weer uit zet en weer start dat het probleem weer terug is.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met die toerentalsensor... de toerentalsensor (G28) geeft bij de VR6 van bouwjaar van voor 95 8e maand altijd een foutmelding bij uitlezen, zonder als de motor is aangeslagen > is dus normaal

Wat ik hiermee bedoel is dat de motor stationair 680-720 toeren draait, maar de toerenteller ong. 1000 aangeeft op de teller. Ook is dit zo bij andere toerentallen, als hij 4500 op de teller aangeeft denk ik dat hij pas 3000 draait, daarom kan ik dus ook gewoon doortrekken tot 0 toeren (een heel rondje dus) zonder dat de toerenbegrenzer ingrijpt.

Het gaat hier trouwens om een AAA 2.8 VR6 rotorblok van een '97 Sharan (blijkt dus eigenlijk een '92 model te zijn?)
Door ATi
Hmmm,

ik bedoel ook de slagen die een motor (VR6) moet maken! 6 a 7 slagen is namelijk normaal!

Volgens mij begrijpen we mekaar verkeerd, maar nu heb je het over een 97er motor met een 92er aansturing + ecu?
Door Medus@
De vorige eigenaar vertelde me dat de motor uit een '97 Sharan komt, maar dat je hem uit moet lezen als '92 Golf/Corrado. Eigenlijk dus een oud blok in een nieuwere auto?

ECU heb ik geen idee van, staat daar een code op waaraan ik kan zie hoe of wat?
Door ATi
Dit gaat helemaal verkeerd lopen kwa comunicatie... je hebt pb en sms en of bel even wat er precies niet werkt... anders wordt dit een eindeloos topic...
Door Medus@
ECU code die erop staat is Bosch 0 261 200 495, wat correspondeert met:

Golf VR6 2.8 litre (AAA)

91-92

Bosch Motronic 2.7

0 261 200 495

021 906 258 A

Oftewel niet de juiste, Sharan heeft:

Sharan VR6 2.8 litre (AAA)

95 on
2
Bosch Motronic 3.81

0 261 204 265

021 906 256 P
Door Medus@
Ja zit een rotor blok in, dus dat is dan het probleem niet. Maakt het nog uit of je Motronic 2.7, 2,9 of wat dan ook hebt?
Door Markymark
Na het lezen van dit probleem heb ik eventjes een paar vragen.
Ik lees in je andere topic dat de Vr6 is in-/opgebouwd in een Mk1.
Daarbij lees is dat het blok een '97-er is terwijl ik de Ecu-code van een '92-'93-er voorbij zie komen.

Zie hier:
http://www.corrado-club.ca/tech/vwecucodes.htm

Weet je of kan je te weten komen of degene die de auto zover heeft opgebouwd ook de kabelboom van een '97-er heeft gebruikt waardoor er geen juiste communicatie plaatsvindt met de Ecu ?
Ik heb wel het vermoeden dat de kabelboom van een '92-er is aangezien de Ecu als '92-er uitgelezen dient te worden.

Wat ik mij hier verder nog afvraag is, of het '97-er blok ook voorzien is met bijbehorende sensoren van een '97-er.
Er zijn namelijk verschillende sensoren die echt bouwjaar afhankelijk zijn.
Je begrijpt wel denk ik waar ik heen wil met deze stelling.
Een '91/'92/'93 Ecu gaat dan bepaalde signalen verkeerd of zelfs niet interpreteren, met rare-/vage storingen tot gevolg.

Dat de auto na een reset van de Ecu wel in 1x (snel) aanslaat vind ik niet verwonderlijk. Na een reset gaat de Ecu terug in de standaard modus, dwz hij is nog niet ingeleert.
Wanneer de auto daarna dan nogmaals gestart wordt en de Ecu zou een verkeerd/fout/ontbrekend signaal waarnemen, zou de Ecu dat proberen te compenseren.
Hetzij in toerental of mengselafstelling (noodloop).

Maar controleer eerst goed alle massapunten en stekkerverbindingen op corrosie en reinig deze waar nodig.
Verder zou ik eens goed de kabelboom onder de loep nemen of er nergens een kabelbreuk zit, want dat zorgt in veel gevallen voor de meest uiteenlopende storingen bij een Vr6.
Een ´92-er is ook alweer dik 20 jaar oud.. :wink:

Mvg, Mark
Door VentoVR
Ik heb toen in m'n MK2 ook een 97 er Sharan blok gezet met rotor ontsteking.
Had wel alles van het oude blok en kabelboom met ecu overgezet, liep als een zonnetje!