Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door jornboeijen
Na gisteren mijn voorsteltopic: http://vr6clubholland.nl/forum/viewtopi ... =3&t=10397

Gelijk even een technisch vraagje!

Ik vind dat de auto niet soepel genoeg schakelt. Als je snel van versnelling wilt wisselen gaat dit een beetje hakerig, en soms lijkt het alsof de versnellingsbak helemaal niet in zn versnelling wil (bij stilstand). Wat ik via het forum heb begrepen is dat dit waarschijnlijk ligt aan het ontluchten of lekken van de koppelings cilinder, zeker omdat het soepeler gaat wanneer de koppeling tot de bodem wordt ingedrukt.

Het zou ook kunnen dat het met de schakelstangen of dat ding te maken heeft bovenop de versnellingsbak, maar ik hoor graag jullie mening!

Is er iemand die een how to heeft voor het ontluchten van de koppelings cilinder of kan iemand mij een gedetailleerde beschrijving geven hoe dit te doen?

Alvast bedankt!

Jorn

PS> sorry voor de dubbele post, had verkeerde forum geselecteerd :?
Laatst gewijzigd door jornboeijen op 23 nov 2012, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mars
Ik heb dit zelf nooit gedaan, maar heb je al in de download sectie gekeken?
Hier staat ook veel info, misschien helpt dat je verder.
Door tempel
Koppeling gaat minstens 200000km mee, busje maakt deel uit van revisie setje van schakelmechanisme.Denk dat de boel niet goed afgesteld is.

Mooie Golf, mooie kleur, welkom hier. Wel jammer dat je twee deuren mist :lol:
Door tempel
Koppeling die af is vertoont meestal andere kuren: Gaat slippen, grijpt later aan, gaat zwaar. Levensduur koppeling is afhankelijk van de bestuurder, ik chargeerde een beetje :mrgreen:
Door jornboeijen
Denk dat de koppeling en bak zelf in goede staat zijn, koppeling komt mooi halverwege op, en slipt niet door. Ook is er geen sprake van tandjes poetsen, als de de juiste versnelling maar weet te ''vinden''

Soms moet je even terug naar een andere versnelling om hem in de juiste te zetten, Dit is vooral als je tussen de 3 en de 4 schakelt, en als de naar de 1 moet bij stilstand. Moet hem dan eerst in zn 2 zetten, want krijg m dan lastig in zn 1 gedrukt.

Als ik naar de 5 schakel, voel ik rechtsboven in de schakelpook een soort tegendruk wanneer ik de koppeling op laat komen. (alsof hij er dan pas inschiet)

Dit verhaal klinkt allemaal heel ernstig maar er is prima mee te rijden verder. Het is alleen even wennen met schakelen.

Ik denk zelf nu dat ik al wat meer kms met de 6 heb gemaakt dat het probleem hem waarschijnlijk zit in een versleten schakelstang, of het busje waarover hier gesproken wordt: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=184655

Iemand enig idee over welk ''busje'' wordt gesproken, en waar ik deze en een schakelmechanisme revisie set kan bestellen? Zit er b.v. verschil in deze setjes tussen een golfje 3 met een 1.8 en een vr6?
Door tempel
Kun je gewoon bij de dealer bestellen. Anders even af laten stellen bij de dealer. Is niet zo'n dikke klus. Had hetzelfde gedoe toen mijn blok er uit was geweest.
Maar wij hebben Arie, die heeft precies in zijn geheugen staan wat de positie moet zijn :lol:
Door jornboeijen
Afijn 8)

Kan ik die zelf afstellen, heb al ervaring met het vervangen van mijn schakelassen in mijn golf 1, maar denk dat dit hele andere koek is..

Is er iets wat je zelf snel ff kunt controleren ofzo?
Door jornboeijen
benvr6 schreef:Hoef niet de dealer te zijn maar een vw garage zoals bij ons hans weis.
Een garage die gespecialeert is in volkswagen die het juiste gereedschap heeft

Snappie nu?
Zijn er verder nog slijtageonderdelen die dan vervangen worden?
Ik hoorde ook dat er onder de pook zelf een een rubberen ding zat oid?