Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Goeiedag allemaal, het is al een hele lange tijd geleden dat ik mijn gezicht hier heb laten zien dat is gekomen doordat ik heel druk bezig ben geweest met een huis, nieuwe baan etc etc. Maar vanaf nu ben ik weer terug! De vr6 is uiteraard nog steeds in mijn bezit en rijd er met alle liefde in, alleen sinds kort ( een weekje ) komt er een vreemd piep(aanloop) geluid bij mijn spanrollen vandaan zo klinkt het tenminste waar het vandaan komt. Heeft iemand ideee'n of suggesties of zelf ervaring ermee? Ik zou het heel maar dan ook heel erg op prijs stellen, ik maak morgen na mijn werk even een filmpje van het geluid dan is het een stuk duidelijker.

Alle hulp is welkom!! Bedankt alvast Groetjes Arjan.
jacobus schreef:Om er zeker van te zijn had ik persoonlijk niet een meter meer in die auto gereden , en wat Ben ook al aangaf dan is je lager overleden
Gebeurt niet zo veel hoor :lol: , spanrol smelt,waterpomp en stuurbekrachtigingspomp worden niet meer aangedreven. Schade valt over het algemeen wel mee.Sturen gaat wel een stuk moeilijker.
ik had het eens bij een flinke tot 6500tpm pull tot >140 op de snelweg... gelukkig net voor de afslag die ik moest hebben. (jaja, zat even te klooien). Ineens *pats* en ik zag iets zwarts in m'n achteruitkijkspiegel. Hele riem eraf.

Ik vond het vooral schrikken dat de stuurbekrachtig wegviel. Dan voelt zo'n auto ineens een heel stuk zwaarder!
En de temperatuur schoot (zeker gezien de snelheden) omhoog. Na de afslag genomen te hebben motor afgezet, met het idee hem uit te laten rollen. Maar toen viel natuurlijk ook de rembekrachtiging weg. Dat vond ik te scary, dus weer gestart.

KVS temp stond over 110 toen ik stopte. Vatje was wat aan het overstromen en er druppelde een klein beetje vloeistof rond m'n radiateur weg (blijkbaar paar kleine gaatjes). Flink onder druk.

Naar huis gelopen, daar de fiets gepakt een naar de brezan gereden voor een nieuwe riem.
Bedankt voor alle reacties! Morgenmiddag/avond staat het filmpje erop heb momenteel even wat problemen met m'n camera. @jacobus; er wordt ook helemaal niet meer mee gereden sinds het geluid is ontstaan staat de auto stil :wink:.

Hoop dat het filmpje het een stuk duidelijker maakt, vermoed nu toch wel dat het lager van de spanrol voor de multiriem is overleden, maargoed morgen weten we meer!

Groetjes Arjan.
even een boutje in de riemspanner draaien, de riem er af, en met de hand de spanrol draaien en de waterpomp draaien, dan zou je zo moeten kunnen horen welke van de 2 naar de gelemiezen is.
Met draaiende motor horen welke van de 2 lagers kapot is welke maar 10cm naast elkaar gemonteerd zitten is vrij moeilijk iig.
Goeiedag medevr6 liefhebbers,

Het filmpje is er niet van gekomen want krijg het niet voor elkaar om verbinding te maken tussen m'n pc en m'n camera. Maargoed ik ben er inmiddels achter wat het probleem is. Multiriem eraf gehaald en starten en jahwel geen enkel geluidje/piepje/kraakje meer. Het is de spanrol voor de multiriem die is nu inmiddels ook vervangen, en dan ga je verder kijken en kom je er achter dat het dus ook m'n waterpomp + poelie ( lager ) daarvan. Ik wil die dus graag nieuw bestellen of heeft iemand nog een goede set liggen daarvan? Dus niewe waterpomp + poelie etc het complete setje. En zo niet heeft iemand informatie met de bestelnummers dat ik alles kan bestellen bij de VW dealer eventueel, als niemand een mooi setje heeft.
Ik heb de how-to ervan al gevonden om dat te vervangen dat is geen enkel probleem.

Ben ondertussen ook bezig met m'n schakelmechaniek af te stellen, wat een gekut is dat trouwens. Heb alles op de bak vervangen want het had inmiddels z'n beste tijd gehad, speling etc jullie kennen het wel.
Stel dat ik het niet voor elkaar krijg met het afstellen is 1 van jullie bereid om mij te helpen? Dat zou ik zeer op prijs stellen, want alle versnellingen pakt ie goed behalve de eerste versnelling dan schiet ie vaak in zn 3. Het kan millimeterwerk zijn ik weet dus ga eerst gewoon verder proberen en zo niet, dan zou ik het heel erg op prijs stellen met hulp van jullie kant.

Ik zou reacties zeer op prijs stellen.

Mvg Arjan