Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Stefanovich320
Hallo leden van dit vr6 forum, ik ben nieuw hier inverband met iets waarvan ik dacht dat dit wel de juiste plek is om het te vragen, sinds kort heb ik een mk3 vr6 uit 97,
ben nieuw met de vr6jes maar de auto bevalt mij uitermate prima alleen een klein ding wat mij bezighoud, wanneeer ik de koppeling intrap en de motor dus vanzelf in toeren zakt, zakt hij net iets onder zijn toeren en herstelt daarna wel weer, nu lijkt mij dit natuurlijk niet echt lekker voor de distributieketting, een vriend vertelde mij dat wanneer ik de contactsleutel omdraai ik in het gasklephuis een tik zou moeten horen die de gasklep een beetje openzet zodat deze dus iets meer lucht krijgt en niet onder zijn toeren zakt, nu ken ik helaas niemand met ook een vr6 om dit na te gaan, nu hoop ik dat iemand mij hier meer kan vertellen of dit ook zo is en of er verder nog iets te meten is aan het gasklephuis.
Mvg Stephan
Door klamath
Ik denk dat je met het schoonmaken van de gasklep al een heel eind komt. :) De stationair regeling word inderdaad met de gasklep gedaan bij een '97 (tot '95 hadden ze een externe klep daarvoor.) Echter word de gasklep na verloop van tijd wel wat vies, en gaat die een beetje haken.
Dat hij hem nog opvangt in toeren is naar mijn mening iig een goed teken, betekend dat die alleen iets te laat reageerd. (vandaar dat ik denk dat je er met schoonmaken al wel bent. gewoon de zwarte buis van de inlaat af halen, en met remmenreiniger en een doekje de gasklep schoonmaken. (met het kabel de klep ook open maken om de binnenkant schoon te krijgen.) dan zou die het alweer een stuk beter moeten doen. :D
Door Stefanovich320
Bedankt klamath en Jon ik heb inderdaad de gasklep al een keer gereinigd van de week maar het heeft geen effect gehad, het is hetzelfde gebleven, ook is door een vriend die er de spullen voor had het motormanagment uitgelezen en gaf deze 1 keer de storing gasklephuis de precieze code weet ik helaas niet meer, de storing is gewist en daarna weggebleven:S.
Door klamath
Wat ik ervan heb begrepen moet je zo'n OBD2 gasklep ook op 0 stellen. Maar hoe dat precies in z'n werk gaat weet ik zo niet. (gebruik zelf de OBD1 Dis hardware, dus met die moderne pruttel heb ik niets van doen. :mrgreen: )
Door ATi
:mrgreen:

OBDII (Calibreren gasklep) met VAG-COM

Procedure calibreren gasklep bij Gas-via-Kabel auto's:
Dit zijn auto's met een kabel tussen gaspedaal en gasklep, maar ZONDER Stationair-stabilisatie klep. (wat bij dus de oudere VR6-jes van toepassing is)

Zet het contact aan maar start de auto niet.

[Kies]
[01 - Motor]
[Meetwaardeblokken - 08]
Groep 098
[Ga!]
[Ga naar to Basisinstellingen]
Wanneer u dit heeft uitgevoerd, ziet u rechtboven in beeld: ADP RUN. De gasklep calibratie begint direct wanneer u naar Basisinstellingen gaat. U ziet de waardes veranderen en hoort de eerste paar seconden dat de cyclus wordt uitgevoerd. Dit stopt na een paar seconden. Laat de auto minimaal 30 seconden in de Basisinstelling staan. Klik vervolgens op:
[Naar Meetwaardeblokken] en u bent klaar.
Wees er zeker van dat u het gaspedaal NIET aanraakt tijdens deze procedure en dat de motor NIET loopt!
Door Stefanovich320
Bedankt voor jullie reacties, zodra die vriend van mij de testkast weer even tot zijn beschiking heeft zal ik het bovenstaande even uitproberen, ik zal jullie op de hoogte houden of het heeft gewerk. Groetjes.
Door jon
Gasklephuis inleren (calibreren) (Throttle Body Alignment). bron

Bij Ross-Tech is een instructie video beschikbaar. Start die video's in een nieuw tabblad.

Deze procedure laat zien hoe het calibreren van het Gasklephuis uitgevoerd moet worden op vele Audi en VW auto's. Deze procedure brengt het Gasklephuis in verschillende stadia (stationair, deellast, volgas) om de bijbehorende posities opnieuw in te leren. In sommige auto's loopt de motor niet goed (of helemaal niet) zonder dat het Gasklephuis is ingeleerd nadat één (of meerdere) van de volgende handelingen is gedaan:

de accu is afgekoppeld en is weer aangesloten,
de ECU is er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
het Gasklephuis is schoon gemaakt of er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
het Gaspedaal is er uit geweest en is weer geïnstalleerd.

Het inleren van het Gasklephuis kan worden uitgevoerd EN bij 'Drive-By-Wire' (DBW of E-gas) auto's EN bij auto's met een klassieke (Bowden) mechanische kabel, als er tenminste GEEN Idle Stabilization Valve (ISV) aanwezig is. Als die ISV wel aanwezig is dan is er geen gemotoriseerde controle van de gasklep. VW / Audi van 1996-99 hebben een gemotoriseerde gasklep met een mechanische kabel en VW / Audi van 2000 en nieuwer hebben DBW. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en let op: TDI's hebben geen Gasklephuis.

Voor je aan het inleren van het Gasklephuis begint moet er aan een paar voorwaarden zijn voldaan:

de leerwaardes van de ECU moeten worden ge-reset; in sommige ECU's gaat dat door naar Adaptiewaarden te gaan en in kanaal 00 de basiswaarde te zetten, bij andere ECU's moet je de foutcodes wissen.
er mogen geen foutcodes aanwezig zijn in de Engine Controller,
de spanning van de accu moet minimaal 11.5 Volt zijn,
het gaspedaal moet in stand 'stationair' staan (dus: blijf van dat gaspedaal af),
het Gasklephuis mag niet vuil zijn,
de koelvloeistoftemperatuur moet tussen 5 en 95 °C zijn.

--------------------------------------------------------------------------------

Gasklephuis met mechanische kabel
Van toepassing op motoren MET een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep, maar ZONDER een ISV.

Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
[Select]
[01 - Engine]
[Measuring Blocks - 08]
Ga naar Groep 098 (NB: Sommige SIMOS of Marelli ECU's gebruiken Groep 001, zoals ADY & AEE motoren)
[Go!]
[Switch to basic settings]
In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
Klik op [Switch to Meas. Blocks].
Sluit VAG-COM af
Sleutel eruit, 30 sec wachten en klaar is klara
Door Stefanovich320
Bedankt mensen ik heb het vanavond volgens bovenstaande beschrijvingen gedaan en tot op heden is de motor geen een keer onder zijn toeren gekomen, nu hopen dat dit morgen als ik hem een nachtje heb laten staan ook nog zo is :D . Bedankt iedereen voor jullie hulp. Greetz
Door ATi
Je moet ook zeker weten dat je geen vacuum lek-jes hebt in de inlaat gedeelte - bv inlaat vanaf luchtfilterhuis naar gasklephuis, ik denk dan met name aan de carteronluchtings keerklep, deze wil nog wel eens breken waar hij op het kleppendeksel vast zit...

als je een vacuum lek hebt, krijg je namelijk dezelfde ellende zoals jij al eerder genoemd had :lol: (zie foto's gasklephuis en aanzuigbuis)

ik had dezelfde problemen een kleine 6,5 jaar terug, uiteindelijk was het bij een combinatie van het vervuilde gasklephuis en kapote aanzuigslang (carterontluchting)
bij de dealer kun je het carterontluchtings-klepje niet los krijgen
maar artikel nr : 7M0 128 101 (ontluchtingsventiel)
kun je wel los krijgen! dit onderdeel staat onder de Sharan database van de dealer
ze zullen wel raar kijken als je voor een Golf VR6 komt, en dan voor dit onderdeel vraagt, dat dan blijkt voor een een sharan VR6 te zijn :lol: maar het scheelt je wel dik 120 euro! als je gewoon naar de dealer zou gaan, en vraagt om dat onderdeel kunnen ze het alleen compleet bestellen #-o

zie foto...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding