Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Beste mede VR6-er.
Ik ben trotse eigenaar van een Sharan VR6 uit '97. (2,8lt)
Volledig dealer onderhouden en gekocht voor de vakantie. Ik wil hem niet meer weg doen.

Toch een klein probleem: Luie motor.
De motor loopt prima. Echter bij intrappen niet de bekende VR6-power.
Hij rijdt prima en soepel alleen mist de pit.

Ik vermoed dat de auto in vanaf '97 "slap" bereden is en daarom lui is geworden.
Hoe krijg ik deze power weer terug? Wil iemand mij een paar tips geven?
Net van en naar Frankrijk gereden met de auto. Twee volwassenen, 4 kinderen, dakkoffer en flink beladen. Hij heeft behoorlijk moeten werken en ik gok er op dat hij van binnen dan wel schoon moet zijn.

Suggesties? Tips? Ik hoor ze graag van jullie!

Alvast bedankt!
uit laten lezen eventueel

compressie check

stappenmotor schoonmaken en gasklephuis

nieuwe bougies eventueel

eventueel in duitsland v power 100 tanken helpt goed om de koolstof eraf te blazen inwendig

of bp ultimate tanken

weet ook trouwens niet cker of daar de 140 pk versie inzit of dat je de 174 pk versie hebt
ate-vr6- schreef: stappenmotor schoonmaken en gasklephuis

Een '97 heeft geen stappenmotor meer, is OBD2. ofwel, dan zou je de gasklep schoon moeten maken.

Anyways, ik zou hem idd eerst eens uitlezen. als die in de noodloop loopt, loopt die op zich best mooi rond. is alleen erg lui dan. (ook zal het verbruik dan vies tegen moeten vallen.)

wat je ook even kunt doen is de accu pool los koppelen. 15 seconden of zo wachten, accupool er weer op. auto voor 10 seconden op contact zetten, weer van contact af, en dan starten.

dan heb je de ECU gereset. dit zou ik pas doen nadat je hem warm gereden hebt. daarna moet je namelijk een aantal dingen doen om hem het lopen weer te leren.
en dat leert die pas bij een kvs temp boven de 80 graden.
Wat je dan moet doen (een aantal keer. totale rit is zo'n 20km.)
is volgas tot boven de 4000 toeren. deellast, nullast en constante snelheden.