Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door Sven-GTI
#247612
Zo'n 2 maanden geleden heb ik mijn golf 3 cabrio omgebouwd naar een VR6.

Het blok is een 2.8 VR6 AAA van eind 1996. Voordat het blok erin ging heb ik het hele blok gereviseerd. Verder is het blok helemaal origineel, alleen een spaghetti spruitstuk en Kent Cams 264graden nokkenassen.

Nu heb ik het idee dat ik toch vermogen mis met de vr6 motor. Heb weleens met een vriend van mij z'n VR6 gereden, deze was helemaal origineel met alleen een chip van de vr6 specialist. Jammer genoeg heeft hij deze niet meer, maar deze trok aanzienlijk harder dan mijn cabrio.

Dit zijn dus de specs van de cabrio.
2.8 VR6 (volledig gereviseerd, tellerstand is nu 2500km)
Kent Cams 264 graden nokkenassen.
Spaghetti spruitstuk, rest van de uitlaat is origineel.

Gewogen gewicht bij het RDW: 1300kg

Vanavond ben ik aan de hand van Vagcom even een acceleratie test gaan doen.
Hierbij de gegevens, we zaten met 3 man in de auto (reken even 220kg op bij het gewicht) dus dan zitten we op 1520kg ongeveer.
Luchtinlaat temperatuur zat op 55 graden celsius.

0-100km/u = 8.3 seconden (+-0,50s)
400M = 15,8 @ 132km/u (+-0,51s)
90-120km/u = 5,3 seconden (+-0,50s)

Nu zijn natuurlijk dingen zoals optrekken en wheelspin ook van invloed, maar dit was m'n mooiste run (heb er 5 gedaan)

Nu zijn deze waarden natuurlijk niet slecht, maar ik had toch eigenlijk wel op iets mooiers gehoopt. Als ik zo eens op internet lees zijn deze waardes via vagcom toch wel heel erg nauwkeurig.

Zou het schelen als de auto gechipt is? Want nu moet ik rond de 5500rpm schakelen, daarna stopt hij met trekken. Weet wel dat die vr6 van m'n maat tot de 6500/7000 kon doortrekken. Of ligt dit gewoon aan het gewicht dat best wel in mijn nadeel is.

Graag jullie mening/ervaringen hiermee. Anders wil ik binnenkort eens naar een testbank om het vermogen te meten. Ben op het moment wel aan het sparen voor een chip op maat, maar daarvoor wil ik wel zeker zijn dat de auto goed is.
Door ThomasVR6
#247623
Denk dat je gewicht sowieso een reden is dat het niet snel voelt...
En als je computer niet is aangepast naar je nokkenassen gaat hij pingelen en dus de ontsteking terugregelen wat als gevolg heeft minder vermogen...
Zou zomaar kunnen als je nu dus bijvoorbeeld je originele nokkenassen monteerd dat ie sterker is als nu met de 264 graden..
Je ontsteking moet door die nokken zoveel bijgeregeld worden dat hij op de originele chip gewoon niet het vermogen geeft wat je voor ogen hebt...
Verder zou je kunnen kijken wat voor foutcodes hij geeft...
Maar denk dat je probleem vooral zit in de originele chip die er nu inzit en denk dat je echt aan eeen Chip op Maat moet en dan zal je het wel merken :wink:
Door Sven-GTI
#247630
Is een VR6 erg gevoelig voor motorische wijzigingen?
Ik heb namelijk weleens gehoord van wel, van mensen die ook achteruit gingen op motorische aanpassingen zonder af te stellen.

Voorontsteking kan ik ook uitlezen met vagcom, weet niet wat deze normaal hoort te zijn?

Foutcodes geeft hij niet, maar ik weet niet hoe ik kan zien of de motor verder normaal loopt.

Ik weet wel dat ik in mijn 2.0 16v GTI andere nokkenassen legde, en deze liep daar gewoon goed op.
Gebruikersavatar
Door klamath
#247631
Ik weet niet wat je meer verwacht van de tijden hoor. een Corrado VR6 zou origineel 0-100 in 6.9 seconden moeten doen. da's een auto van 1150 kilo, met de 1e, 2e en 3e versnelling iets korter als de Mk3 VR6. als je dan bekijkt dat jij tijdens je tests met je gewicht rond de 1550kg zult zitten. (dan neem ik een gewicht van net onder de 80kg per persoon.) zit je met je gewicht nog ruim 300kg boven de Corrado. (zal dan rond de 1230kg zitten incl bestuurder. )

Dan nog de scherpere nokkenassen, welke je koppel onderin zullen drukken. daardoor zal je 0-100 tijd ook niet beter worden. Kun je beter op originele AAA of ABV nokkenassen gaan rijden.

dus mwoa, zelf vind ik die waardes eigenlijk nog wel meevallen.

PS: had die golf van je kameraad doevallig een K&N filter, en jou cabrio niet? Je staat ervan versteld wat dat doet voor de snelheidsbeleving. ;) 0-100dB in 3 seconden. 8)
Door Sven-GTI
#247634
Ja ik wist niet echt zeker wat ik van de vr6 kon verwachten, maar ik had eigenlijk wel op iets beters gehoopt.

Het verhaal van thomasvr6 hierboven klinkt wel aannemelijk, want ik heb het idee dat de nokkenassen weinig effect hebben, dan wel minder vermogen geven. Misschien dat het toch verstandig is om het zo snel mogelijk eens te laten afstellen.

Via internet kwam ik toch wel veel positieve verhalen tegen over die scherpere nokkenassen in een vr6. De bedoeling was om het blokje een beetje sneller te maken, dus ik dacht, paar nokkenassen, spaghetti spruitstukje, k&n filter en chip op maat.

Het lijkt me sterk dat die nokkenassen gewoon geen extra meerwaarde hebben.


Nu even iets anders he, hoe zit dat met zo'n chip bij een vr6? Want ik ken mensen waarbij de originele toeren blijft, en mensen waarbij hun toeren begrenzer 1000 toeren worden opgeschoven. Want met die nokkenassen verleg ik natuurlijk wel m'n toerengebied.

Bij mijn gti merk je aanzienlijk dat ie in hogere toeren sterker wordt, maar bij de vr6 merk ik weinig tot helemaal niets met de andere nokkenassen. Misschien dat het dan toch noodzakelijk is deze af te stellen?
Gebruikersavatar
Door klamath
#247635
als je hoger in de toeren niks merkt is die behoorlijk aan het pingelen. dan weet je zeker dat je hem moet afstellen. normaal komt zo'n ding pas los bij 4000 toeren, en gebeurt er daar onder niet zo gek veel.
Anyways,.. VR6's zijn vlot, maar tegenwoordig denk ik niet dat je ze nog snel moet noemen. In de tussensprints (100 - 120 bijv) is m'n 2011 Caddy 1.6 TDI net zo snel (als de turbodruk er is uiteraard.) Dus je kunt wel veel verwachten, maar of die verwachtingen terecht zijn is dan nog maar de vraag.

Ik heb een VSR op mijn auto gezet om dat koppel wat zover bovenin zit juist 800 toeren naar beneden te halen zodat je lekker vlot kunt rijden zonder hem zo in de toeren te moeten trappen.

De rev-limiter kunnen ze gewoon instellen. de eerste keer chippen bij tvs had ik gezegt dat de begrenzer gewoon op 6500 mocht blijven. toen ik dit blok er in had gehangen heb ik de chip laten aanpassen, en was ik dat vergeten te melden. heb nu de limiter dus op 7000 toeren.
deze vakantie, als de auto zeker 100% goed loopt, laat ik de chip nog 1x aanpassen. en dan meld ik er meteen bij dat die terug mag op 6500. Zo hoog in de toeren rijdt ik toch nooit, en het is wel even wat meer veiligheid.
Ik hoeft niet per-se dat een drijfstang het begeeft oid.
Door Sven-GTI
#247661
Hij trekt opzich best goed, maar heb meer het gevoel dat ie net z'n originele vermogen haalt. Hoe kun je zien dat je auto pingelt? Slecht loopt?

Want met vagcom kan ik al die waarden wel uitlezen, maar ik heb geen idee wat die normaal horen te zijn, zoals m'n inspuiting en voorontsteking enzo?

Ik heb tot nu toe vooral diesels uitgelezen op lmm fouten en turbodruk enzo.
Gebruikersavatar
Door klamath
#247662
bij volgas optrekken zou de voorontsteking langzaam steeds meer groter moeten worden.
(dus in de 2e of 3e versnelling doen, dan duurt het wat langer, heeft de bijrijders iets meer tijd om te kijken.)
de voorontsteking maakt ineens een stap terug (meen 3 of 4 graden, maar dat weet ik zo neit zeker meer.) als die heeft gepingelt. dan grijpt de ecu dus meteen in, knikkerd de ontsteking weer later en gaat weer verder.
Door Sven-GTI
#247676
Vanavond is even rondjes gaan rijden met vagcom eraan dan. Ben benieuwd :D
Gebruikersavatar
Door clown25
#247678
met die nokkenassen er in


is het beter chip op maat het klopt zkkr wel dat die pingelt met normaal draaien

tussen de 400 en de 80o toeren
Door Sven-GTI
#247725
Ik heb gister niet meer kunnen testen, maar zoals ik begrijp is het vrijwel zeker dat hij afgesteld moet worden?

Is een VR6 hier vrij gevoelig voor? Want mijn ervaring met 4 cilinder motoren is dat deze met andere nokkenassen zonder afstelling ook al goed lopen.

De VR6 is de eerste auto waarbij ik geen verschil tot misschien zelfs wel verlies merk...
Door flakfazer
#251193
Hier nog een cabbie rijder.

Je hebt zeker niet eerst met de orginele spullen geredehn? nu heb je niks om te vergelijken. Zelf heb ik wel eerst orgineel gereden en sinds 2 weken heb ik abv spullen gemonteerd en merk wel degelijk vermogen toename. Een chip is wel gewenst want hij loopt er niet helemaal 100% mee.
Ee
Helaas zit het gewicht ook niet mee.die van mij weegt ook 1310. Kilo
Door ThomasVR6
#252885
Hey Cabbie, Ben je hier nog verder mee gekomen of niet :?:
Ben wel benieuwd namelijk :wink: