Volkswagen-Forum NL

Das Auto

Problemen met je motor? Misschien weet iemand raad
Door richie29
Hoi allemaal!

Uiteraard heb ik weer eens gedonder met de CO2-waarde bij APK.
CO2 te hoog namelijk 14,90 en lambda 0,81

Nou komt dit vrijwel ieder jaar terug en is vaak net op de lossen met een nieuwe/2de hands katalysator...maar ik begin me af te vragen of dit wel echt het probleem is.
Ik wil graag een tweede meting van ze waarbij ik zelf eerst warmgereden heb, maar ondertussen heb ik me wat ingelezen en de grootste verdachten zijn:

- Toch Katalysator weer vervangen omdat hier de kanaaltjes van volgelopen zijn
- Lambda sonde
- Koelvloeistof-temperatuursensor
- Luchtmassameter

Nou heb ik die laatste los gehaald en probeer 'm voorzichtig schoon te maken, maar als ik er goed naar kijk (ik het de roostertjes voor en achter verwijderd) dat het dunne draadje ook nog een soort verbinging heeft met de aansluitpolen van onderen?
Ze zal een halve langpootmug in het achterste roostertje :lol: dus het kan zijn dat dit nog wat stukken van dat beest zijn...maar het kan ook een draadje zijn.
Ik krijg het niet goed op de foto, dus ben ik maar gaan kleuren:

ROOD = stugge draadje dat als een soort gloeidraadje om de 4 pinnetjes gedraaid zit

GROEN = dikkere draden die gesoldeerd lijken op het schuine metalen plaatje

PAARS = een zeer, zeer dun draadje (of rotzooi dus) die maar aan een uiteinde van het 'rode' draadje zit en naar het achterste aansluitpennetje loopt

Afbeelding

Verder ziet de LMM er best schoon uit...maar is hij nu stuk?

Ben benieuwd of iemand me begrijpt en het antwoord weet :D
Thanks!
Door jacobus
Is vaak moeilijk te zien of die stuk is

De lmm is wel een heel gevoelig dingetje dus wees heel voorzichtig in elk geval

Je kan evt even met een mede forummer een keer even uitwisselen van de lmm voor dat je een ander koopt.

Als je dat wel doet , dan moet je ecu wel even weer zich herstellen dus als de wagen anders reageert dan weet je waar dat van komt

En ik sluit me ook aan bij clown
Door marc
Mario schreef:Even de motor starten, en dan je stekker losmaken op je LMM. Blijft de motor draaien, dan is de LMM niet meer goed.
Ook zonder lmm blijft de auto lopen alleen loopt ie nie zo mooi weer na het opnieuw starten(Tenminste bij de oudere types lmm en zoals ik dat zie heb jij die).
Ik heb bijna 4 jaar gereden met een defecte lmm en hij is nog nooit afgekeurd op CO.
Ik kwam er achter toen ik een andere lmm er op had gezet.
Een storing geeft ie niet aan op vag-com dus je kunt het zo niet ff zien, dus ff opzoek gaan naar een andere.
Denk toch dat je de te hoge CO ergens anders moet gaan zoeken.
Door ATi
LMM is een raar geval, je ziet het niet vaak met uitlezen (jammer genoeg) de oude types (zoals jij die hebt) kun je schoonmaken met WD-40 en daarna met remmenreiniger en eventueel daarna wat contact-spray erop... verder niks aan doen...
Door richie29
Kijk dat is heel fijn om te horen!

Bedankt dat je even gekeken hebt! Ik hoopte al dat iemand toevallig nog een andere had liggen :)

Dan ga ik eens (heeeel) voorzichtig prutsen.
Door richie29
Nou heel fijn...da's weg in ieder geval.

Dit was het rommeltje, het leek precies een draadje :)
Toch inderdaad een stukje langpootmug 8)

Afbeelding

Morgen ga ik met remmenreiniger en contactspray aan de gang. De roostertjes zijn al schoon.

Maar goed...dat hij zonder LMM blijft draaien wist ik, welleswaar in noodbedrijf..
Ik heb bijna 4 jaar gereden met een defecte lmm en hij is nog nooit afgekeurd op CO.
Ik kwam er achter toen ik een andere lmm er op had gezet.
Een storing geeft ie niet aan op vag-com dus je kunt het zo niet ff zien, dus ff opzoek gaan naar een andere.
Denk toch dat je de te hoge CO ergens anders moet gaan zoeken.
Kan dat een defecte koelvloeistof-temperatuursensor wel zorgen voor de te hoge CO2waarde?
Zo'n ding kost bijna niks, alleen het vervangen is een beetje irritant omdat dan alle vloeistof er uit loopt.

Ik heb trouwens even op het forum gekeken, maar er zijn volgens mij geen mensen in de buurt van Hengelo(ov) die 'm even kunnen uitlezen.

Is er nog enige kans dat een vieze gasklep dit veroorzaakt?
Door dennisjuh01
marc schreef:Tja vr6jes zijn net vrouwen....je weet nooit hoe ze reageren :mrgreen:
dat is zeker zo :D

een te hoge co geef ik de lmm niet direct de schuld van.
het zou immers wel kunnen ligt eraan wat voor waardes en of die waarde's af geeft aan de ecu.
algoed ik zou hem uit laten lezen, controle op vacuumlekkage's etc... en is de kat wel vol ?
een slecht of niet werkende lambda sonde of temp sensor kunnen de kat wel beschadigen waardoor jij steeds een andere kat nodig was/bent.

gr dennis